دانلود ومعرفی کتابهای تبلیغات و روابط عمومی

کتاب در زمینه تبلیغات به نسبت عمر بلند این صنعت در کشورمان اندک چاژ شده ونبود مرجعی در زمینه معرفی کتاب به وضوح به چشم می خورد این بلاگ تلاش بنده در جهت معرفی کتا بهای و فعالان این عرصه است

بازاریابی و تبلیغات پارتیزانی


احمد آخوندی، محسن جاوید مؤید ـ : اولین سمینار بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات از 11 تا 14 آبان ماه امسال در محل دانشکده صدا و سیما برگزار شد.بر پایه گزارش دریافتی از دبیرخانه سمینار کمیته علمی حدود 80 اثر دریافت کرد که 52 اثر علمی - پژوهشی و بقیه آثار، ترجمه یا جمع آوری مطالب بود که در مرحله نخست کنار گذاشته شد. از میان 52 اثر علمی - پژوهشی، 31 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

به رغم افزایش زمان ارائه مقالات از نصف روز به تمام روز تنها 24 مقاله طی سه روز سمینار فرصت ارائه یافتند.
نخستین روز سمینار به «موضوعات بازاریابی» اختصاص داشت. در دومین روز سمینار حاضران، شنونده مطالب و موضوعات روابط عمومی بودند. تبلیغات و موضوعات مرتبط با آن در سومین روز سمینار مطرح شد. در نهایت روز چهارم میزگردی با حضور استادان و صاحب نظران حوزه های بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی برگزار شد.
---

بازاریابی در روز نخست

روز اول سمینار یعنی 11 آبان ماه، موضوعات بازاریابی ارائه شد. دکتر احمد روستا با عنوان بازاریابی موثر، نخستین سخنران این روز بود که مقاله وی توجه حاضران را جلب کرد.
دکتر روستا بازاریابی موثر یا دستاوردی را به عنوان رویکرد جدید در بازاریابی معرفی کرد و گفت: بازاریابی دستاوردی، رویکردی علمی - کاربردی است که همه چیز را از نقطه پایان، آغاز می کند. آنچه به عنوان آثار و نتایج و دستاوردها در بازاریابی مطرحند عبارتند از :
1- رضایت برای مشتری و ذی نفعان
2- موفقیت و مفید و موثر بودن برای بنگاه
3- برتری برای رقابت
4- ماندگاری و پایداری در بازار و صنعت
5- پشتیبانی و پذیرش در جامعه و اجتماع.
دکتر روستا برای هر یک از آثار و نتایج و دستاوردها به طور مشروح، شاخصه ها را برشمرد. برای مثال این پرسش را معرفی کرد و گفت: عناصر تامین رضایت چیست؟
الف - فرهنگ کاسبکاری
ب- بازاریابی همگانی و مشتری مداری
ج - رفتار حرفه ای
د- نزدیکی رفتار فروشنده و مصرف کننده
ذ- مدیریت انواع مشتریان.
در بخش الف - فرهنگ کاسبکاری، نخست این فرهنگ را تعریف کرد: مجموعه ای از آداب، سنن، ارزش ها و هنجارهایی است که مهم ترین شاخص های آن، راستی و درستی، انصاف و مروت، رفتار برنده - برنده، مردم داری، پاک چشمی و رعایت ظرافت های اخلاقی است. اکنون فرهنگ کاسبکاری در ما ضعیف شده است. اگر تمایل داریم به رضایت مشتریان دست یابیم، کافی است به فرهنگ پیشین «کاسبکاری در ایران» بازگردیم. ترویج فرهنگ کاسبکاری در ایران عاملی است برای تامین رضایت مشتریان و ذی نفعان.
وی پس از بررسی تمامی آثار و نتایج و دستاوردهای بازاریابی، درد جامعه کنونی ایران را در بخش بازاریابی، دور بودن حرفه ای ها دانست. برای درک دقیق حرفه ای نیز شاخصه های حرفه ای را با هفت «ت» معرفی کرد.
حرفه ای در نگاه و باور این استاد برجسته بازاریابی عبارت است از توکل، تعهد، تخصص، تعلق، تداوم، تحول و تکامل. حرفه ای کسی است که هم در اوج قله موفقیت توکل دارد و هم در عمق دره شکست توکل دارد.
برای اطلاع دقیق از دیدگاه های دکتر احمد روستا باید در انتظار کتاب سمینار بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات باشید که برگزارکنندگان سمینار چاپ و انتشار آن را نوید داده اند.

بازاریابی و تبلیغات پارتیزانی (چریکی)

13 آبان سومین روز سمینار
به موضوعات تبلیغات اختصاص داشت. محمد بلوریان تهرانی مشاور تبلیغات و بازاریابی از جمله سخنرانان این سمینار بود که بازاریابی و تبلیغات پارتیزانی (چریکی) را به عنوان موضوع سخنرانی خود ارائه کرد.
وی براساس نظر لوینسون جی کنراد بازاریابی چریکی یا پارتیزانی را اینچنین توصیف کرد: بازاریابی چریکی یا پارتیزانی مجموعه روش های کوتاه، ساده، سریع، مستقیم و هدفمند است که با استفاده از کمترین منابع و حداقل هزینه در کوتاه مدت بنگاه های اقتصادی را به هدف خود برساند.
به تعبیری دیگر، همان طور که یک جنگ منظم، وقت گیر، پرهزینه و نیازمند به طراحی استراتژی و تجزیه و تحلیل تهدیدهاست ولی در جنگ نامنظم (جنگ چریکی) در کوتاه ترین زمان ضربات کاری را به دشمن وارد آورده و به سرعت از محل دور می شویم، در تبلیغات چریکی نیز به همین قیاس از حداقل وسایل و امکانات و در حداقل زمان برای رسیدن به هدف استفاده می کنیم.

بهترین کاربرد تبلیغات پارتیزانی:

بهترین کاربرد تبلیغات پارتیزانی در بنگاه های کوچک و متوسط (SMEs) است زیرا این موسسات (که در ایران بیشتر از 80 درصد بنگاه های اقتصادی را تشکیل می دهند) عموماً از امکانات محدودی برخوردارند.

نمونه هایی از تبلیغات چریکی:

¦ تبلیغات دهان به دهان (WOM)
¦ تبلیغات به وسیله پیامک (SMS)
¦ تبلیغات در محل های فروش (POP)
¦ تبلیغات محیطی در نقاط تصمیم گیری
¦ نوشتن مقالات در موضوعات مرتبط با محصول یا امضای تولیدکننده
¦ ارسال پیام در وب سایت ها
¦ تبلیغات در شبکه هری
¦ حضور فعال در نمایشگاه ها و ایجاد تسهیلات در معاینه و مشاهده
محصول و...

روز چهارم سمینار و میزگرد بازاریابی، روابط عمومی تبلیغات

چهارمین روز سمینار میزگردی با حضور استادان هر سه حوزه بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات برگزار شد. در این میزگرد که با ریاست احمد روستا برگزار شد، دو پرسش اساسی از هر یک از حاضران پرسیده شد: 1) جایگاه کنونی چیست؟ 2) چه پیشنهادی برای متحول شدن دارید.
روستا خود به عنوان نخستین صاحب نظر، بازاریابی ایران را در دوره گذار معرفی کرد. به باور وی بازاریابی در فضای رقابت رشد می کند، در فضای انحصار، بازاریابی منزوی و تنها خواهد شد. آنچه در بازاریابی در طول سال های گذشته بود، بازاریابی سنتی بود. و در این بازاریابی دو چیز شکل گرفت
-1 توزیع-2 تبلیغ وی برای تحول در بازاریابی نیز 10 عامل را برشمرد تا بتوانیم از بازاریابی سنتی به بازاریابی نیمه حرفه ای و نیمه علمی دست یابیم. برخی از این عوامل عبارتند از: ارتباط با جامعه و صنعت، آموزش، الگوبرداری و ...
استاد علی فروزفر از جمله صاحب نظرانی بود که در پاسخ به این پرسش که جایگاه تبلیغات در جامعه امروز چیست،چنین گفت: «سهم گردش مالی تبلیغات» منظری است که بر پایه آن می توان جایگاه تبلیغات را در جامعه امروز بررسی کرد. براساس آمارها، 50 درصد کل گردش مالی تبلیغات در اختیار آمریکاست. 30 درصد گردش مالی در دنیا مربوط به 20 کشور پیشرفته نظیر آلمان، فرانسه، ژاپن، و... است. 20 درصد گردش مالی تبلیغات جهان در اختیار 180 کشور دنیاست که برای ایران این سهم از یک دهم درصد به سختی تجاوز می کند.
برای تحول در روابط عمومی، کاظمی دینان پیشنهادهای زیر را عنوان کرد:
1- مجهز به دانش های متنوع و تخصص های مورد نیاز دنیا شویم
2- اخلاق حرفه ای روابط عمومی را تمرین کنیم
3- ویژگی های یک روابط عمومی را داشته باشیم
4- خلاقیت داشته باشیم
5- فرصت شناس باشیم و بتوانیم تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کنیم.

+   عماد عبادی ; ٥:٤٠ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٠ امرداد ۱۳۸٧

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir