دانلود ومعرفی کتابهای تبلیغات و روابط عمومی

کتاب در زمینه تبلیغات به نسبت عمر بلند این صنعت در کشورمان اندک چاژ شده ونبود مرجعی در زمینه معرفی کتاب به وضوح به چشم می خورد این بلاگ تلاش بنده در جهت معرفی کتا بهای و فعالان این عرصه است

 

یمت‌تمام شده بالا
مهمترین چالش صنعت کشور

یکی دیگر از مهمترین بخشهای کنفرانس بین‌المللی مدیریت، بخشی بود که اساتید دانشگاه و فعالان آکادمیک این حوزه به بیان مسائل وتحلیل شرایط پرداختند. در همین ارتباط دکتر مشایخی، دبیر برگزاری این کنفرانس، در جلسه افتتاحیه به بررسی روندهای اجرایی و علمی برگزاری پنجمین دوره کنفرانس بین‌المللی مدیریت پرداخت و پس از آن در یک سخنرانی به بررسی رشد و افول بنگاههای صنعتی در ایران پرداخت.

آسیب‌شناسی صنعت
رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف، سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: با تحلیل شرایط صنایع کشور به نظر می‌رسد که صنایع ما به یک بیماری دچار شده‌اند. واحدهایی دربخش صنعت ایجاد می‌شود وپس‌از مدتی که باشور و هیجان کار خودرا شروع می‌کنند، روبه افول می‌گذارند و کم‌کم از صحنه خارج می‌شوند.
مشایخی در همین ارتباط ادامه داد: به هریک از صنایع کشور که بنگریم، کم وبیش با این مشکل مواجهند. به عنوان نمونه در صنعت نساجی بعضی از کارخانه ها یا واحدهای تولیدی آن به ورشکستگی رسیده‌اند. یا صنایع تولید لوازم‌خانگی نیز در برخی موارد به سرنوشتی مشابه مبتلا شده‌اند. کارخانه هایی چون، ارج یا آزمایش که درحال حاضر خبری ازآنها نیست و نقش بسیار کمرنگی در بازار ایفا می‌کنند. همچنین کارخانه های بسیاری با سرمایه‌گذاری‌های کلانی شروع کردند، به تولید رسیدند و اینک با زحمت بسیار درحال رقابت با خارجیها هستند. صنایع لاستیک ازاین جمله‌اند و به سختی با لاستیکهای وارداتی رقابت می‌کنند و این امر در ارتباط با صنایع الکترونیکی که بازار خود را به محصولات چینی و کره‌ای واگذار کرده‌اند نیز مصداق دارد، حتی بازار محصولاتی مانند کفش نیز از این امر مصون نمانده‌اند، کفش ملی که روزگاری در سطح بازارهای بین‌المللی کار می‌کرد، هم‌اکنون به زحمت بازار داخلی خود را مدیریت می‌کند و جایگاه ارزشمند خود را به رقبای خارجی واگذار کرده است.
وی در تحلیل این شرایط گفت: یکی از مهمترین ضعفهای صنایع ما این است که قیمت تمام‌شده محصولات بسیار بالاست، همچنین توان تولیدی کارخانه ها پائین است واکثر آنها با نیمی از ظرفیت تولید خود درحال کار هستند، چراکه بازار فروش داخلی یا خارجی برای محصولات خود ندارند.
مشایخی، در ادامه تاکید کرد: اگر می‌خواهیم این شرایط را تحلیل کنیم، باید به دو عامل توجه کنیم. نخست اینکه باید محیط صنعتی یا عوامل محیطی که خود متاثر از روابط بین‌الملل،‌ فضای اجتماعی و سیاسی کشور وحتی فرهنگ جامعه هست را بشناسیم و سپس به موضوع مدیریت و سیاستگذاری در بخش صنعت توجه کنیم؛ چون این دو عامل بی‌تردید می‌توانند تاثیر زیادی روی کارکرد و محیط صنعت ما داشته باشند.
وی در ادامه به بررسی سایر مشکلات احتمالی صنایع پرداخت و گفت: در بخش صنعت ما مشکلات دیگری مانند مقررات دست و پاگیر دولتی، سازوکارهای نامناسب بازار، تورم، نرخ بهره بین‌المللی و... نیز مشاهده می‌شود، اما اگر بخواهیم تنها مشکلات برون صنعت را موردتوجه قرار دهیم، بی‌تردید هیچگاه نمی‌توانیم موفق شویم، بنابراین باید به مسائل از زاویه درون صنعت نیز بپردازیم و چه بسا که اگر در سالهای گذشته این مشکلات هم حل می‌شد، باز هم ما نمی‌توانستیم امیدوار به شکل‌گیری یک صنعت پویا باشیم که همه این عوامل نشان می‌دهد ما باید به مسائل درون صنعت توجه داشته باشیم.
سخنران با ادامه مطلب در همین ارتباط گفت:. هنگام آسیب شناسی درون صنعت نیز، به مولفه‌های زیادی برخورد می‌کنیم، اما چند مشکل در راس اولویتها قرارد دارد. از جمله اینکه می‌توان به ضعف نوآوری در صنعت و مدیریت مشتری اشاره کرد. بیماری اصلی صنایع ما این است که دربهره‌برداری از مدیریت مشتری و نوآوری کم‌توان هستند و تحقیق و توسعه مغفول مانده است.
وی تاکید کرد: سازمانها نمی‌توانند رشد کنند، مگر، امواج بلندمدت و ریشه‌دار تحقیق و توسعه را مدنظر قراردهند. هرچه درصد تامین منابع مالی تحقیق توسط صنایع بالاتر باشد، توسعه بیشتری ایجاد کرده‌ایم. کشورهایی چون: ژاپن، فنلاند و آمریکا بیشترین میزان پرداخت برای تحقیق را هزینه می‌کنند و بدیهی‌است که در رتبه‌های نخست توسعه صنعتی قراردارند.
مشایخی در پایان تاکید کرد: البته ما هم در سالهای اخیر در زمینه‌ صنایع موشکی و دانش هسته‌ای پیشرفت خوبی را داشته‌ایم که اگر به این مساله نیز با دقت توجه کنیم، متوجه می‌شویم که پیروزی در این عرصه ها نیز مرهون تحقیق و توسعه بوده است؛ یعنی با ایجاد انگیزه و پرداخت هزینه‌های تحقیق توانسته‌ایم در این بسترها فرصتهای نو و نوآورانه ایجاد کنیم.
در بخش اساتید دانشگاهی، صاحبنظران دیگری نیز در این کنفرانس به ارائه مطلب پرداختند. دکتر سهراب‌پور رئیس دانشگاه صنعتی شریف در جلسه افتتاحیه این کنفرانس سخنرانی کرد و هرچند کوتاه و موجز سخن گفت، اما به یک نکته مهم اشاره کرد. او در سخنانش تاکید کرد که تاکنون نظریه‌های مختلفی در ارتباط با خصلتی بودن یا آموزشی بودن مدیریت بیان شده است، اما تا زمانی که نپذیریم که در بسیاری ابعاد می‌توان مدیریت را آموزش داد و آن را تعالی بخشید، نمی‌توانیم به بسط دانش مدیریت کمک کنیم. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس تبدیل به بستری برای این موضوع شود.
همچنین در این کنفرانس اساتیدی مانند دکتر الوانی، دکتر نیلی، دکتر فقیهی، دکتر آذرهوش، دکتر ابوالعلایی و ... از جمله اساتید مطرح مدیریت بودند که مطالب خود را ارائه کردند.

 

بیماری اصلی صنایع ما این است که دربهره‌برداری از مدیریت مشتری و نوآوری کم‌توان هستند و تحقیق و توسعه مغفول مانده است.

 

نوآوری و توسعه
در بخش اساتید خارجی نیز، هر چند امسال کنفرانس بین‌المللی مدیریت، کمتر توانسته بود تنوع لازم را پوشش دهد، اما برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور و چند استاد خارجی به ارائه مطلب پرداختند.
دکتر حمید نوری یکی از این سخنرانان اظهارات خود را با موضوع نقش نوآوری در توسعه شرق آسیا ارائه کرد. وی در این سخنرانی که در جلسه افتتاحیه ارائه شد، به موضوع «نوآوری» پرداخت.
نوری، در بخشی از سخنان خود در این ارتباط گفت: کشورهای شرق آسیا، در این سالها توانسته‌اند به پیشرفتهای خوبی در حوزه فناوری و صنعت دست پیدا کنند که مهمترین نماد آن کشور چین است. به عنوان نمونه، اگر تنها بخواهیم از یک کمپانی چینی نام ببریم، از حائر می‌توانیم سخن بگوییم که تنها در سال 2006 بیش از 14میلیارد دلار فروش داشته است، همچنین آمار و ارقام بیانگر آن است که چین در سال 2005 بیش از 200میلیارد دلار کالا صادر کرده است.
این استاد ایرانی مقیم کانادا در ریشه‌یابی این مساله گفت: مدیریت تحقیق و توسعه (R&D) مهمترین عاملی بوده است که چین را تبدیل به یک کشور پیشتاز کرده است. هم‌اکنون آمارها و ارقام بیانگر آن است که 34/1درصد از GDP چین صرف تحقیق و توسعه می‌شود، این در حالیست که این رقم در سال 1971تنها 7/0درصد بوده است، ضمن اینکه باید درنظر بگیریم که باتوجه به رشد GDP چین در این سالها، این روند افزایش بسیار مبلغ قابل‌توجهی را دربر خواهد گرفت.
وی همچنین به بیان آمار و ارقام ادامه داد و گفت: چین تا پیش از سال 2004 به لحاظ تعداد مقالات ثبت شده در ژورنال‌های بین‌المللی رده پانزدهم را در اختیار داشت، اما با ده پله صعودر در این سال، توانست به رتبه پنجم برسد، ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که به دلیل حاکمیت زبان انگلیسی در ژورنال‌های بین‌المللی، ارائه مقاله برای بسیاری از پژوهشهای این کشور کمی مشکل به نظر می‌رسد.
نوری در بخش دیگری از سخنان خود به یک نکته جالب اشاره کرد و گفت: برخلاف آنکه در بسیاری از کشورها، روی صنایع کوچک و متوسط چین مانند کفش، کیف، البسه و... تمرکز می‌شود، چینی‌ها رویکردشان را بر روی فناوری‌های نوین متمرکز کرده‌اند، تا جایی که 30درصد صادرات چین، را فناوری‌های نوین دربر می‌گیرد و باتوجه به حجم سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این کشور در حوزه فناوری‌های نوین انتظار می‌رود که این رقم همه ساله نیز افزایش پیدا کند.
وی همچنین ادامه داد: چینی‌ها علاوه بر اینکه به این نتیجه رسیده‌اند که مسیر توسعه‌شان را باید بر بستر تحقیق و توسعه پیش ببرند، همچنین این امر در تعامل مستمر با نظام بین‌الملل پیش برده‌اند. بنابراین چینی‌ها در تحقیق و توسعه با سایر کشورها کار مشترک انجام می‌دهند و به نوعی سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه را در خدمت اهداف خود به کار گرفته‌اند.
نوری در پایان سخنان خود تاکید کرد: یکی از مهمترین رمزهای موفقیت چین در نظام نوآوری، به فرآیند تحقق آن مربوط می‌شود. همیشه ادعای ما این بوده است که نوآوری از کالا شروع می‌شود و به پروسه ختم می‌شود، این فرایند همان کپی برداری است که هیچگاه نیز نتوانسته است موفق باشد، اما مهم این است که چینی‌ها این فرآیند را به صورت برعکس دنبال کردند، یعنی نوآوری را از پروسه شروع کردند و به محصول ختم کردند و به نوعی هندی‌ها نیز همین سیاست را در پیش گرفتند و در این زمینه توانستند موفقیت‌هایی کسب کنند.

+   عماد عبادی ; ۱:٤٩ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸٧

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir