دانلود ومعرفی کتابهای تبلیغات و روابط عمومی

کتاب در زمینه تبلیغات به نسبت عمر بلند این صنعت در کشورمان اندک چاژ شده ونبود مرجعی در زمینه معرفی کتاب به وضوح به چشم می خورد این بلاگ تلاش بنده در جهت معرفی کتا بهای و فعالان این عرصه است

چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟

نگاهی به یک کتاب

چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟
(بازاریابی در عمل)

 

مؤلف: ای. دی. فاربی
مترجم: شادی گلچین‌فر و امیر بختائی
ناشر: سازمان مدیریت صنعتی
نوبت چاپ: اول 1386
بها: 4000 تومان
تلفن: 66417346

مقدمه
تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار است. موفقیت و عدم موفقیت بسیاری از سازمانها و شرکتها در کیفیت فعالیتهای تبلیغاتی آنها نهفته است. بدیهی است استمرار و توسعه فروش کالا و خدمت، زمانی میسر است که مشتری نکات و اجزای مطرح شده در طرح تبلیغاتی را لمس کرده و بر آن باور پیدا کند.
بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که تبلیغ راهی به سوی مشتری باز می‌کند و پیامی را به مخاطب خود می‌رساند و بقیه راه به عوامل دیگر مرتبط می‌شود. حال این حرکت اگر آمیخته با روانشناسی مشتری، هنر و سلیقه، محتوای مناسب و شرایط موثر دیگر همراه شود، قطعاً اثرگذار نیز خواهد بود.
کتاب "چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟" با محتوایی کاربردی به رشته تحریر درآمده و سعی بر آن دارد تا زوایای نهفته این مقوله مهم عصر حاضر را نمایان سازد.
این کتاب که اخیراً توسط سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است، شامل دوازده فصل است. هر فصل به بررسی فعالیتهای مورد نیاز طراحی و تولید تبلیغات پرداخته و به صورت گام به گام، مدیران و کارشناسان شرکتها را با شیوه‌های درست انجام تبلیغ آشنا می‌سازد. در پایان هر فصل در قالب یک چک لیست، ابزاری مفید و کاربردی برای سنجش و ارزیابی وضعیت فعلی تبلیغاتی شرکتها، فراهم شده است.
نویسنده کتاب -آقای فاربی- مدیر شرکت مشهور تبلیغاتی Smee در انگلیس است. وی قبلاً مدیر عامل شرکتهای KingScott Ltd و McCann-Erickson International نیز بوده است. فاربی کتابهای بسیاری را در خصوص تبلیغات به رشته تحریر درآورده است که کتاب حاضر از جمله معروفترین و مفیدترین کتابهای ایشان شمرده می‌شود. این کتاب که توسط دو تن از کارشناسان سازمان مدیریت صنعتی ترجمه شده است، به عنوان یکی از مجموعه کتابهای چاپ شده تحت عنوان "سری بازاریابی در عمل" نیز به شمار می رود.
به گفته نویسنده کتاب، مخاطبان اصلی این کتاب را افرادی تشکیل می‌دهند که فعالیتهای تبلیغاتی را در دستور کار خود داشته یا حداقل، نیازمند بینشی جامع در خصوص نحوه برنامه‌ریزی و اجرای تبلیغات باشند.

کلیات
در فصل اول کتاب و تحت عنوان "تبلیغات چه کاری انجام می‌دهد و چگونه؟" آمده است که در دنیای امروز، تبلیغات به یک تجارت و صنعت بزرگ تبدیل شده است. تبلیغات هم یک صنعت است و هم ابزاری است که مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته است. هر ساله مبالغ زیادی صرف امور تبلیغاتی می‌شود، بنابراین لازم است انجام تبلیغات به شکلی کارا و موثر صورت پذیرد. از آنجاکه تبلیغات اهداف فراوانی را محقق می‌سازد، حیطه کاربردهای آن بسیار گسترده است. تبلیغات نه تنها ضرورتی برای سازمانهای تجاری و صنایع بزرگ است، بلکه برای همه ما نیز یک ابزار مفید و حتی ضروری است.
کاربردهای تبلیغات بسیار زیاد است و البته موارد این لیست به طور مداوم در حال افزایش است. با این وجود تمامی کاربردهای تبلیغات، دارای ویژگی مشترک زیر هستند:
لزوم انتقال یک پیام که گاهی این پیام تجاری است، گاهی در خصوص معرفی خدمات عمومی است، گاهی در راستای اهداف تجاری شرکتها و گاهی نیز در جهت اهداف شخصی است.
در ادامه به بیان تاثیراتی که تبلیغات برجای می‌گذارد اشاره شده است. ایجاد آگاهی، ایجاد نگرش مثبت، جایگاه سازی محصول در بازار، اقناع، ایجاد تقاضا، ایجاد پرسش، حمایت از توزیع کنندگان، مقابله با رقبا و ایجاد تمایز از جمله تاثیرات مورد اشاره در این بخش به شمار می روند.
هدفگذاری باید دقیق باشد، انتخاب رسانه باید دقیق باشد. تفکر خلاق باید دقیق صورت گیرد و همه اینها باید از شرح دقیقی از اهداف تعیین شده نشأت بگیرند. اولین وظیفه تبلیغ‌کننده، تعیین اهداف تبلیغاتی صحیح و مناسب است که همه موارد یادشده از این اهداف نشأت خواهند گرفت. فصل دوم با عنوان هدفگذاری و تدوین استراتژی به مباحثی چون مقایسه بازاریابی و ارتباطات، برنامه زمانی، انواع اهداف در تبلیغات و معرفی جعبه ابزار استراتژی می‌پردازد.
فصل سوم به چگونگی انتخاب مخاطبان اختصاص دارد. انتخاب درست مخاطبان هدف، موفقیت تبلیغ را به دنبال خواهد داشت. و انتخاب نادرست، موجب اتلاف پول، فرصت و زمان خواهد شد.
انتخاب مخاطبان تبلیغات، پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. مشتریان در طول زمان تغییر می‌کنند به این معنی که از مصرف‌کنندگان یک گروه خارج شده و به مصرف‌کنندگان گروه دیگر می‌پیوندند. به واسطه وجود چنین ویژگیهایی است که تبلیغات هم به عنوان هنر و هم به عنوان علم شناخته می‌شود. در ادامه، مباحثی چون ویژگیهای جمعیت شناختی، جغرافیاشناختی و روانشناختی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
رسانه‌های تبلیغاتی فراوانی وجود دارند. انتخاب رسانه مناسب برای یک کار تبلیغاتی، گاهی اوقات امری ساده است و در برخی موارد با دشواری همراه است.
مهمترین عاملی که برنامه‌ریزی و انتخاب رسانه را دشوار ساخته این است که انتخاب رسانه مستلزم صرف هزینه است. پس از انتخاب رسانه است که هزینه نمایش یا انتشار تبلیغ مشخص می‌شود. انتخاب صحیح رسانه می‌تواند تبلیغ‌دهنده را به اهداف خویش نزدیک کند. در نتیجه برنامه‌ریزی موثر و انتخاب صحیح رسانه امر بسیار مهمی است. با این مقدمه، فصل چهارم به تشریح انواع رسانه‌ها و ویژگیهای هریک و مواردی که باید در انتخاب رسانه مورد توجه قرار گیرد، می‌پردازد.
پس از برنامه‌ریزی برای انتخاب فضای رسانه‌ای، می‌بایست نسبت به خریداری آن فضا اقدام شود. برنامه‌ریزی فعالیتی داخلی محسوب می‌شود، ولی خرید فضا مستلزم رفتن به بازار، انجام مذاکره و در نهایت معامله با صاحبان رسانه است. برنامه‌ریزی رسانه با تئوری‌ها، و خرید فضا در رسانه با واقعیات سروکار دارد. نحوه خرید فضا از رسانه در فصل پنجم تشریح شده است.
تهیه و تدوین پیام تبلیغاتی عنوان فصل ششم است. مهمترین بخش یک فعالیت تبلیغاتی، محتوای پیام آن است. پیام تبلیغاتی می‌بایست توجه مخاطبان را به خود جلب کند و برای این منظور باید از بینش و خلاقیت استفاده کرد.
پس از آنکه فضای رسانه‌ای و پیام انتخاب شدند، باید پیام را به شکلی درآورد که در فضای انتخاب شده جای گیرد. هر رسانه‌ای برای انتشار تبلیغات، فضای مشخصی ارائه می‌کند. در نتیجه تبلیغ‌دهنده می‌بایست پیام خود را در قالب و شکل قابل انتشار در رسانه انتخابی خود درآورد. فصل هفتم کتاب به تشریح این مهم اختصاص یافته است.
فصل هشتم کتاب به تبلیغات آنلاین (برخط) اختصاص یافته است. این فصل ضمن تشریح طیف ارتباطات الکترونیکی، به بیان نحوه کار وب می‌پردازد. فرصتها و محدودیتهای تبلیغات آنلاین (برخط)، طبقه‌بندی تبلیغات آنلاین (برخط) و تبلیغات در محیط وب از دیگر سرفصل های مهمی هستند که در این فصل توصیف شده‌اند.
اجرای یک برنامه تبلیغاتی، مستلزم صرف هزینه است. لذا تبلیغات به عنوان یکی از سرفصل‌های هزینه‌های مالی سازمانها محسوب شده و از جهت هزینه‌ای هیچ تفاوتی با سایر هزینه‌های سازمان ندارد.
تعیین بودجه تبلیغات، تقسیم بودجه و کنترل بودجه از جمله مباحثی است که در فصل نهم کتاب آمده است.
برای کسب نتایج اثربخش، تبلیغات به تنهایی کافی نیست، بلکه ارزیابی نتایج تبلیغات نیز امری ضروری است. در این ارزیابی سؤالاتی نظیر این موارد مطرح می‌شوند: آیا تبلیغ انجام شده قادر به تحقق اهداف در نظر گرفته شده می‌باشد؟ تبلیغ انجام شده به چه میزانی توانسته اهداف مورد نظر را محقق سازد و کدام یک از اهداف محقق نشده است؟ در فصل دهم به سوالاتی که در مورد ارزیابی نتایج تبلیغات مطرح است، پاسخ داده شده است.
انتشار آگهی استخدام، از اولین فعالیتهای تبلیغاتی هر شرکتی است. آن دسته از سازمانهای کوچک که بابت تبلیغات هیچ هزینه‌ای صرف نمی‌کنند نیز روزی به آگهی استخدامی نیاز پیدا خواهند کرد. بر این اساس در این کتاب فصل مجزایی به آگهیهای استخدامی، اختصاص داده شده است. در این فصل ضمن معرفی انواع رسانه‌های استخدامی، فرایند برنامه‌ریزی رسانه و عناصر پیام برای این نوع از آگهیها بیان شده است. همچنین در این بخش از کتاب به سوالات مهمی از جمله اینکه چه کسی آگهی استخدامی را تهیه می‌کند؟ چه زمانی باید آگهی استخدامی مننتشر کرد؟ و چه زمانی نیازی به انتشار آگهی استخدامی نیست؟ و اینکه انتخاب رسانه برای آگهی استخدامی چگونه انجام می‌شود؟ پاسخ داده شده است.
تهیه یک آگهی یا تبلیغ، مستلزم انجام امور مختلفی است که تبلیغ‌دهنده به تنهایی قادر به انجام همه آنها نبوده و باید برخی از این امور توسط افراد یا سازمانهای بیرونی انجام شوند. لذا انتخاب شرکت تبلیغاتی مناسب همواره به عنوان مسأله‌ای مهم برای شرکتها و سازمانها مطرح بوده است، فصل پایانی کتاب به انتخاب شرکت تبلیغاتی اختصاص یافته است. در این فصل ضمن معرفی انواع شرکتهای تبلیغاتی، نحوه انتخاب شرکت مناسب و چگونگی عقد قرارداد با این شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است. روشهای پرداخت به شرکتهای طرف قرارداد نیز از دیگر سرفصل‌های مهم این فصل است.

جمع بندی
نویسنده کتاب که خود از فعالان عرصه تبلیغات است، تجارب و آموخته‌های عملی خود را به خوبی در این کتاب مستند ساخته است. وی با درک صحیح از نیازهای مخاطبان، سعی کرده است با معرفی تکنیک‌ها و ابزارهای مناسب، سوالات پیش روی خوانندگان را به خوبی پاسخگو باشد.
در پایان می‌توان گفت کتاب "چگونه تبلیغات موفق بسازیم؟" مجموعه‌ای ارزشمند از رهنمودهای کاربردی را در اختیار مدیران و برنامه‌ریزان تبلیغاتی قرار داده است. لذا مطالعه کتاب به همه کسانی که درصدد هستند با برنامه‌ریزی درست، تبلیغات موفقی به اجرا گذارند و همچنین به تمام محققان و علاقه‌مندان حوزه تبلیغات و بازاریابی توصیه می‌شود.

+   عماد عبادی ; ۱:۳٥ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸٧

معرفی کتاب راهبردهای مدیریت :

راهبردهای مدیریت :

  به لحاظ ظاهری این کتاب دارای 600 صفحه  گلاسه چهار رنگ به صورت نفیس همراه با لوح فشرده آماده شده است. این کتاب با مثالهای متعدد و جنبه هایی بومی پنج بخش و هفده فصل دارد. بخش اول به مفاهیم وتعاریف اختصاص دارد و فصل اول آن با توجه به اینکه عنوان کتاب دو جز اصلی مدیریت و راهبرد را در بر می گیرد جوهره مدیریت را مرور می کند فصل دوم مفهوم راهبرد را بر مبنای یک مثال شرح می‌دهد. فصل سوم به توضیح سیمای راهبردی می‌پردازد و مدعی می‌شود کلیه فعالیت‌های خواسته و ناخواسته دارای راهبرد هستند و باید برای اتخاذ راهبردی کارآمد تلاش کرد. فصل چهارم به توصیف خاستگاه مواضع راهبردی اهتمام می‌ورزد و نشان می‌دهد که با پی بردن به شخصیت آدمها راهبردهای آنها را تا حدودی می‌توان پیش‌بینی کرد. فصل پنجم در ادامه بحث قبل جنبه‌های راهبردها را در عمل آشکار می‌سازد و فصل ششم با انگشت نهادن بر ضرورت پرداختن به راهبردهای تدوینی چند مزیت و کاستی آنها را برمی‌شمرد و در ضمن به بخش اول خاتمه می‌دهد.

      بخش دوم، جهت گیری راهبردی، با فصل هفتم آغاز می شود و به شرح مدیریت راهبردی و اجزای آن می‌پردازد. راهبردهای کلی فعالیت عنوان فصل هشتم و چارچوبی برای آشنایی با سلسله مراتب راهبردها است. در این فصل فرصتی برای آشنایی با راهبردهای توسعه‌ای، تثبیتی، و انقباضی پدید می‌آید. فصل نهم ضمن پرداختن به الگوهای تعیین جایگاه های راهبردی، واحد تجاری راهبردی را تعریف می کند. فصل دهم روشهای تعیین جایگاه های راهبردی، راهبردهای پورتفولیو (پورتفوی) را مطرح می‌سازد.

        بخش سوم به راهبرد واحد تجاری / خدماتی اختصاص دارد. فصل یازدهم ضمن توضیح راهبردهای عمومی به سطحی پایین‌تر از سطح پورتفلیو می‌نگرد. فصل دوازدهم صورت‌بندی راهبرد واحدهای تجاری یا خدماتی راهبردی را به شیوه‌ای خاص شرح می‌دهد. فصل سیزدهم نیز به صورت‌بندی راهبرد، اما به شیوه‌ای دیگر می‌پردازد. در فصل چهاردهم چند روش سازماندهی برای طراحی یا صورت‌بندی راهبرد شرح داده می شود.

       بخش چهارم، راهبردهای عملیاتی، با چهار فصل ابتدا در فصل پانزدهم بجای آن که مدعی آموختن اجرای راهبرد شود، مقوله برنامه‌ریزی برای اجرای راهبرد را مرور می‌کند. فصل شانزدهم راهبردهای عملیاتی را به عنوان عامل موثر در ارتقای عملکرد درونی سازمان توضیح می‌دهد. فصل هفدهم به چگونگی ارزشیابی گزینه‌‌های راهبردی و فصل هجدهم به موانع عام و خاص صورت‌بندی و اجرای راهبردها می‌پردازد. در انتها کتاب، با مرور شصت روش رایج در ارزشیابی‌های راهبردی و نیز مرور چند قضیه خاتمه می‌یابد.

+   عماد عبادی ; ٢:٠٤ ‎ب.ظ ; شنبه ٧ اردیبهشت ۱۳۸٧

 

یمت‌تمام شده بالا
مهمترین چالش صنعت کشور

یکی دیگر از مهمترین بخشهای کنفرانس بین‌المللی مدیریت، بخشی بود که اساتید دانشگاه و فعالان آکادمیک این حوزه به بیان مسائل وتحلیل شرایط پرداختند. در همین ارتباط دکتر مشایخی، دبیر برگزاری این کنفرانس، در جلسه افتتاحیه به بررسی روندهای اجرایی و علمی برگزاری پنجمین دوره کنفرانس بین‌المللی مدیریت پرداخت و پس از آن در یک سخنرانی به بررسی رشد و افول بنگاههای صنعتی در ایران پرداخت.

آسیب‌شناسی صنعت
رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف، سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: با تحلیل شرایط صنایع کشور به نظر می‌رسد که صنایع ما به یک بیماری دچار شده‌اند. واحدهایی دربخش صنعت ایجاد می‌شود وپس‌از مدتی که باشور و هیجان کار خودرا شروع می‌کنند، روبه افول می‌گذارند و کم‌کم از صحنه خارج می‌شوند.
مشایخی در همین ارتباط ادامه داد: به هریک از صنایع کشور که بنگریم، کم وبیش با این مشکل مواجهند. به عنوان نمونه در صنعت نساجی بعضی از کارخانه ها یا واحدهای تولیدی آن به ورشکستگی رسیده‌اند. یا صنایع تولید لوازم‌خانگی نیز در برخی موارد به سرنوشتی مشابه مبتلا شده‌اند. کارخانه هایی چون، ارج یا آزمایش که درحال حاضر خبری ازآنها نیست و نقش بسیار کمرنگی در بازار ایفا می‌کنند. همچنین کارخانه های بسیاری با سرمایه‌گذاری‌های کلانی شروع کردند، به تولید رسیدند و اینک با زحمت بسیار درحال رقابت با خارجیها هستند. صنایع لاستیک ازاین جمله‌اند و به سختی با لاستیکهای وارداتی رقابت می‌کنند و این امر در ارتباط با صنایع الکترونیکی که بازار خود را به محصولات چینی و کره‌ای واگذار کرده‌اند نیز مصداق دارد، حتی بازار محصولاتی مانند کفش نیز از این امر مصون نمانده‌اند، کفش ملی که روزگاری در سطح بازارهای بین‌المللی کار می‌کرد، هم‌اکنون به زحمت بازار داخلی خود را مدیریت می‌کند و جایگاه ارزشمند خود را به رقبای خارجی واگذار کرده است.
وی در تحلیل این شرایط گفت: یکی از مهمترین ضعفهای صنایع ما این است که قیمت تمام‌شده محصولات بسیار بالاست، همچنین توان تولیدی کارخانه ها پائین است واکثر آنها با نیمی از ظرفیت تولید خود درحال کار هستند، چراکه بازار فروش داخلی یا خارجی برای محصولات خود ندارند.
مشایخی، در ادامه تاکید کرد: اگر می‌خواهیم این شرایط را تحلیل کنیم، باید به دو عامل توجه کنیم. نخست اینکه باید محیط صنعتی یا عوامل محیطی که خود متاثر از روابط بین‌الملل،‌ فضای اجتماعی و سیاسی کشور وحتی فرهنگ جامعه هست را بشناسیم و سپس به موضوع مدیریت و سیاستگذاری در بخش صنعت توجه کنیم؛ چون این دو عامل بی‌تردید می‌توانند تاثیر زیادی روی کارکرد و محیط صنعت ما داشته باشند.
وی در ادامه به بررسی سایر مشکلات احتمالی صنایع پرداخت و گفت: در بخش صنعت ما مشکلات دیگری مانند مقررات دست و پاگیر دولتی، سازوکارهای نامناسب بازار، تورم، نرخ بهره بین‌المللی و... نیز مشاهده می‌شود، اما اگر بخواهیم تنها مشکلات برون صنعت را موردتوجه قرار دهیم، بی‌تردید هیچگاه نمی‌توانیم موفق شویم، بنابراین باید به مسائل از زاویه درون صنعت نیز بپردازیم و چه بسا که اگر در سالهای گذشته این مشکلات هم حل می‌شد، باز هم ما نمی‌توانستیم امیدوار به شکل‌گیری یک صنعت پویا باشیم که همه این عوامل نشان می‌دهد ما باید به مسائل درون صنعت توجه داشته باشیم.
سخنران با ادامه مطلب در همین ارتباط گفت:. هنگام آسیب شناسی درون صنعت نیز، به مولفه‌های زیادی برخورد می‌کنیم، اما چند مشکل در راس اولویتها قرارد دارد. از جمله اینکه می‌توان به ضعف نوآوری در صنعت و مدیریت مشتری اشاره کرد. بیماری اصلی صنایع ما این است که دربهره‌برداری از مدیریت مشتری و نوآوری کم‌توان هستند و تحقیق و توسعه مغفول مانده است.
وی تاکید کرد: سازمانها نمی‌توانند رشد کنند، مگر، امواج بلندمدت و ریشه‌دار تحقیق و توسعه را مدنظر قراردهند. هرچه درصد تامین منابع مالی تحقیق توسط صنایع بالاتر باشد، توسعه بیشتری ایجاد کرده‌ایم. کشورهایی چون: ژاپن، فنلاند و آمریکا بیشترین میزان پرداخت برای تحقیق را هزینه می‌کنند و بدیهی‌است که در رتبه‌های نخست توسعه صنعتی قراردارند.
مشایخی در پایان تاکید کرد: البته ما هم در سالهای اخیر در زمینه‌ صنایع موشکی و دانش هسته‌ای پیشرفت خوبی را داشته‌ایم که اگر به این مساله نیز با دقت توجه کنیم، متوجه می‌شویم که پیروزی در این عرصه ها نیز مرهون تحقیق و توسعه بوده است؛ یعنی با ایجاد انگیزه و پرداخت هزینه‌های تحقیق توانسته‌ایم در این بسترها فرصتهای نو و نوآورانه ایجاد کنیم.
در بخش اساتید دانشگاهی، صاحبنظران دیگری نیز در این کنفرانس به ارائه مطلب پرداختند. دکتر سهراب‌پور رئیس دانشگاه صنعتی شریف در جلسه افتتاحیه این کنفرانس سخنرانی کرد و هرچند کوتاه و موجز سخن گفت، اما به یک نکته مهم اشاره کرد. او در سخنانش تاکید کرد که تاکنون نظریه‌های مختلفی در ارتباط با خصلتی بودن یا آموزشی بودن مدیریت بیان شده است، اما تا زمانی که نپذیریم که در بسیاری ابعاد می‌توان مدیریت را آموزش داد و آن را تعالی بخشید، نمی‌توانیم به بسط دانش مدیریت کمک کنیم. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس تبدیل به بستری برای این موضوع شود.
همچنین در این کنفرانس اساتیدی مانند دکتر الوانی، دکتر نیلی، دکتر فقیهی، دکتر آذرهوش، دکتر ابوالعلایی و ... از جمله اساتید مطرح مدیریت بودند که مطالب خود را ارائه کردند.

 

بیماری اصلی صنایع ما این است که دربهره‌برداری از مدیریت مشتری و نوآوری کم‌توان هستند و تحقیق و توسعه مغفول مانده است.

 

نوآوری و توسعه
در بخش اساتید خارجی نیز، هر چند امسال کنفرانس بین‌المللی مدیریت، کمتر توانسته بود تنوع لازم را پوشش دهد، اما برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور و چند استاد خارجی به ارائه مطلب پرداختند.
دکتر حمید نوری یکی از این سخنرانان اظهارات خود را با موضوع نقش نوآوری در توسعه شرق آسیا ارائه کرد. وی در این سخنرانی که در جلسه افتتاحیه ارائه شد، به موضوع «نوآوری» پرداخت.
نوری، در بخشی از سخنان خود در این ارتباط گفت: کشورهای شرق آسیا، در این سالها توانسته‌اند به پیشرفتهای خوبی در حوزه فناوری و صنعت دست پیدا کنند که مهمترین نماد آن کشور چین است. به عنوان نمونه، اگر تنها بخواهیم از یک کمپانی چینی نام ببریم، از حائر می‌توانیم سخن بگوییم که تنها در سال 2006 بیش از 14میلیارد دلار فروش داشته است، همچنین آمار و ارقام بیانگر آن است که چین در سال 2005 بیش از 200میلیارد دلار کالا صادر کرده است.
این استاد ایرانی مقیم کانادا در ریشه‌یابی این مساله گفت: مدیریت تحقیق و توسعه (R&D) مهمترین عاملی بوده است که چین را تبدیل به یک کشور پیشتاز کرده است. هم‌اکنون آمارها و ارقام بیانگر آن است که 34/1درصد از GDP چین صرف تحقیق و توسعه می‌شود، این در حالیست که این رقم در سال 1971تنها 7/0درصد بوده است، ضمن اینکه باید درنظر بگیریم که باتوجه به رشد GDP چین در این سالها، این روند افزایش بسیار مبلغ قابل‌توجهی را دربر خواهد گرفت.
وی همچنین به بیان آمار و ارقام ادامه داد و گفت: چین تا پیش از سال 2004 به لحاظ تعداد مقالات ثبت شده در ژورنال‌های بین‌المللی رده پانزدهم را در اختیار داشت، اما با ده پله صعودر در این سال، توانست به رتبه پنجم برسد، ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که به دلیل حاکمیت زبان انگلیسی در ژورنال‌های بین‌المللی، ارائه مقاله برای بسیاری از پژوهشهای این کشور کمی مشکل به نظر می‌رسد.
نوری در بخش دیگری از سخنان خود به یک نکته جالب اشاره کرد و گفت: برخلاف آنکه در بسیاری از کشورها، روی صنایع کوچک و متوسط چین مانند کفش، کیف، البسه و... تمرکز می‌شود، چینی‌ها رویکردشان را بر روی فناوری‌های نوین متمرکز کرده‌اند، تا جایی که 30درصد صادرات چین، را فناوری‌های نوین دربر می‌گیرد و باتوجه به حجم سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این کشور در حوزه فناوری‌های نوین انتظار می‌رود که این رقم همه ساله نیز افزایش پیدا کند.
وی همچنین ادامه داد: چینی‌ها علاوه بر اینکه به این نتیجه رسیده‌اند که مسیر توسعه‌شان را باید بر بستر تحقیق و توسعه پیش ببرند، همچنین این امر در تعامل مستمر با نظام بین‌الملل پیش برده‌اند. بنابراین چینی‌ها در تحقیق و توسعه با سایر کشورها کار مشترک انجام می‌دهند و به نوعی سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه را در خدمت اهداف خود به کار گرفته‌اند.
نوری در پایان سخنان خود تاکید کرد: یکی از مهمترین رمزهای موفقیت چین در نظام نوآوری، به فرآیند تحقق آن مربوط می‌شود. همیشه ادعای ما این بوده است که نوآوری از کالا شروع می‌شود و به پروسه ختم می‌شود، این فرایند همان کپی برداری است که هیچگاه نیز نتوانسته است موفق باشد، اما مهم این است که چینی‌ها این فرآیند را به صورت برعکس دنبال کردند، یعنی نوآوری را از پروسه شروع کردند و به محصول ختم کردند و به نوعی هندی‌ها نیز همین سیاست را در پیش گرفتند و در این زمینه توانستند موفقیت‌هایی کسب کنند.

+   عماد عبادی ; ۱:٤٩ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸٧

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir